Warsztaty będą skupiały się na praktycznych aspektach diagnostyki różnicowej zaburzeń akomodacyjno-wergencyjnych. Uczestnicy będą mieli okazję pracować z foropterami z testem do bliży oraz skiaskopem, ucząc się kluczowych procedur badania w tej dziedzinie.
Zajęcia, trwające około 2 godzin, pozwolą na zdobycie praktycznych umiejętności diagnostycznych oraz zapoznanie się z technikami, które można wykorzystać w przyszłej pracy optometrysty. Warsztaty będą prowadzone w kameralnych grupach, co zapewni komfort pracy i sprzyjającą nauce atmosferę.
Prowadzący: Szymon Zielonka
Warsztaty dostarczą praktycznych wskazówek i rozwiązań najczęstszych problemów, z jakimi mogą spotkać się specjaliści w gabinecie kontaktologicznym. Uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie diagnozować i rozwiązywać trudności pacjentów związane z użytkowaniem soczewek kontaktowych, takich jak dyskomfort, trudności w aplikacji czy nietolerancja soczewek.
Podczas zajęć poruszone zostaną tematy związane z komunikacją z pacjentem, edukacją oraz doborem właściwych rozwiązań w sytuacjach kryzysowych. Warsztaty będą prowadzone w praktyczny sposób, co pozwoli uczestnikom na zdobycie pewności w pracy kontaktologicznej.
Idealne dla studentów, którzy chcą poczuć się pewniej w gabinecie i przygotować na wyzwania w pracy z pacjentami soczewkowymi.
Prowadzący: Kontaktolodzy firmy ALCON - Tomasz Suliński i Magda Łoskot
3.A Dobór pomocy wzrokowych do bliży dla osób słabowidzących
Warsztaty trwające 90 minut skupią się na doborze pomocy wzrokowych wspierających widzenie bliskie u osób słabowidzących. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi rozwiązaniami, takimi jak lupy, okulary powiększające czy inne urządzenia optyczne. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę potrzeb pacjentów oraz indywidualne dopasowanie pomocy wzrokowych, z uwzględnieniem ich specyficznych problemów, potrzeb i oczekiwań.
3.B Dobór pomocy wzrokowych do dali dla osób słabowidzących
90-minutowe warsztaty poświęcone będą doborowi pomocy wzrokowych wspierających widzenie na odległość u osób słabowidzących. Uczestnicy poznają różnorodne rozwiązania, takie jak monokulary, lornetki czy inne urządzenia umożliwiające poprawę widzenia na dalekie dystanse. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby dopasowywania pomocy optycznych do indywidualnych potrzeb pacjentów.
Prowadzący: Sebastian Nowakowski
Czas trwania: 1,5–2 godziny
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z procedurami oraz testami wykorzystywanymi podczas badania optometrycznego u małych dzieci. Podczas zajęć zostaną omówione kluczowe narzędzia diagnostyczne, w tym:
Lea Symbols Near Vision Card
Lea Symbols 15-Line Translucent ETDRS-Style Distance Chart
Lea Gratings a Preferential Looking Test
Hiding Heidi Low Contrast Face Test
Testy stereo (Randot Stereo Test, Butterfly Stereo Acuity Test)
Test Worth’a
Test Hirschberga
Test Brucknera
Test Krimsky
Warsztaty będą obejmować również praktyczne wskazówki dotyczące przeprowadzania badań w różnych grupach wiekowych. Uczestnicy dowiedzą się, jak dostosować procedury optometryczne do możliwości małych pacjentów, z uwzględnieniem ich zdolności współpracy oraz specyfiki rozwoju układu wzrokowego.
Zajęcia poparte zostaną przykładami z praktyki prowadzącego, co pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć, jak interpretować wyniki testów i na co zwrócić uwagę podczas badania najmłodszych pacjentów.
Prowadzący: Katarzyna Dubas i Bartosz Szeleżyński
Czas trwania: 1,5–2 godziny
Warsztaty skupią się na omówieniu kluczowych aspektów pracy z pacjentem w ramach terapii widzenia, zarówno w warunkach domowych, jak i gabinetowych. Podczas zajęć zostaną przedstawione podstawowe metody terapii, wskazówki dotyczące planowania i organizacji pracy z pacjentem, a także sposoby na skuteczną komunikację z rodzicami.
Zakres warsztatów obejmie:
Podstawowe metody terapii widzenia w domu i w gabinecie.
Jak i kiedy przejść z terapii domowej na gabinetową?
Czy każdy pacjent wymaga ćwiczeń w gabinecie?
Nauczanie rodziców wykonywania ćwiczeń domowych – jak jasno i skutecznie przekazać instrukcje.
Zachęcanie dzieci do współpracy i radzenie sobie z trudnościami w motywacji.
Ewaluacja wyników terapii – jak monitorować postępy i odpowiednio reagować na zmiany.
Warsztaty dostarczą uczestnikom praktycznych wskazówek, które pozwolą efektywnie prowadzić terapię widzenia zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Podzielone na teorię i praktyczne przykłady z doświadczeń prowadzącego, zajęcia pokażą, jak włączyć rodziców w proces terapeutyczny i skutecznie wspierać pacjentów w osiąganiu zamierzonych celów.
Prowadzący: Joanna Zdybel